Darmowa dostawa od 109 zł 665 105 900 Email biuro@greenpharm.pl 0.00  Twoje konto

Czy po CBD lepiej się śpi? Analiza wpływu na sen

Problemy ze snem są jednym z najczęstszych problemów zdrowotnych osób dorosłych. Większość osób zmagających się z zaburzeniami snu cierpi na bezsenność, dlatego poszukiwanie skutecznych metod wspierających efektywny sen, jest dziś bardzo potrzebne. Czy CBD może być remedium dla osób zmagających się z zaburzeniami snu? Czy wpływ CBD na sen znajduje poparcie w badaniach naukowych? Przyjrzyjmy się mechanizmom działania.

Analiza dostępnych badań dotyczących wpływu na sen

Kannabiniol, w skrócie nazywany CBD, jest związkiem chemicznym, który naturalnie występuje w konopiach. W przeciwieństwie do THC nie jest psychoaktywny narkotycznie, jest legalny i zazwyczaj dobrze tolerowany. Swoją największą sławę zdobył dzięki właściwościom przeciwdrgawkowym, ale późniejsze badania odkrywały coraz większą moc tej małej cząsteczki. Już w latach 70-tych przy okazji badań nad możliwościami zastosowania CBD w psychiatrii, naukowcy z Brazyli zauważyli, że kannabidiol u niektórych pacjentów wywołuje senność. Dlatego postanowili sprawdzić właściwości nasenne CBD u zdrowych ochotników cierpiących na bezsenność. Przeprowadzone przez nich badanie wykazało, że ochotnicy, którym podawano CBD, spali znacznie dłużej, niż grupa przyjmująca placebo. Działanie nasenne CBD zostało potwierdzone kilkanaście lat później przez inną grupę badawczą z Brazyli.

Wpływ CBD na fazy i jakość snu

Prawidłowy przebieg snu jest jednym niezbędny dla właściwej regeneracji organizmu. Odpowiednia długość poszczególnych faz snu przekłada się na jego jakość. Niestety popularne leki farmakologiczne z grupy SSRI i benzodiazepin stosowane w terapii zaburzeń snu, wydłużają pierwszą fazę snu, a skracają fazę snu głębokiego. Natomiast, kiedy oceniano wpływ wysokiej dawki CBD na poszczególne fazy snu, zauważono, że kannabidiol nie zaburza prawidłowego przebiegu. Wskazuje to na korzystniejsze działanie CBD na przebieg snu niż popularnej farmakoterapii.

CBD a redukcja lęku i stresu wpływających na sen

Zaburzenia lękowe oraz wysoki poziom stresu mogą być jedną z przyczyn negatywnie wpływających na sen. Niespokojne myśli, lęki i obawy często uniemożliwiają zasypianie, zaburzają naturalne procesy wytwarzania melatoniny lub utrudniają zaśnięcie po wybudzeniu w nocy. W przeglądach badań nad potencjałem CBD w zaburzeniach psychicznych, oddziaływanie obniżające poziomu lęku i stresu pojawia się regularnie. W jednym z badań, podczas analizy wpływu CBD na sen oraz poziom lęku u pacjentów szpitala psychiatrycznego, zauważono wyraźną poprawę zarówno w ocenie snu oraz poczuciu lęku. Obniżony poziom lęku utrzymywał się na stałym poziomie przez cały okres trzymiesięcznego badania. Wskazuje to, że CBD może być pomocne u osób, które zmagają się z wysokim poziomem lęku i stresu, przez co cierpią na bezsenność.

Dawkowanie CBD dla poprawy jakości snu

Wnioski z przedstawionych badań pokazują, że CBD może wspierać osoby z zaburzeniami snu. Jak zatem stosować CBD, żeby wykorzystać jego potencjał w poprawie jakości snu? Sposób stosowania CBD jak w każdym przypadku, jest bardzo indywidualny. Mimo tego, że zmagamy się z podobnymi problemami, ich przyczyna może być zupełnie inna. Dlatego zamiast sugerować się doświadczeniami innych, warto stworzyć swój własny schemat, dostosowany do swoich potrzeb. CBD oddziałuje ogólnoustrojowo, co oznacza, że gdy stosujemy tę jedną cząsteczkę, wpływamy pośrednio na bardzo wiele procesów, w tym na regulację snu. Jeśli chcesz zadbać o prawidłowy sen zacznij od niższego stężenia 5 lub 10% w najmniejszej ilości (1 kropla 3x dziennie). Obserwuj, czy taka ilość jest dla Ciebie odpowiednia, czy oczekujesz więcej. Stopniowo zwiększaj ilość kropli co około 3-4 dni lub pozostań, gdy osiągniesz zadowolenie ze stosowanej ilości. Niektórzy bezpośrednio po zastosowaniu CBD czują senność. Jeśli masz podobne odczucia i utrudnia Ci to funkcjonowanie w ciągu dnia, stosuj dzienną ilość kropli jednorazowo przed snem.

Potencjalne skutki uboczne stosowania CBD w kontekście snu

Mimo że badania i raporty potwierdzają bezpieczeństwo stosowania, CBD jak każda substancja aktywna może w niektórych przypadkach wywoływać działania niepożądane. Jednym z nich jest senność lub uczucie zmęczenia. W kontekście problemów ze snem taki skutek uboczny będzie działaniem wspierającym.

Porównanie CBD z tradycyjnymi środkami wspomagającymi sen

W farmakoterapii bezsenności stosuje się m.in. leki z grupy SSRI i benzodiazepiny. Są to środki uzależniające, które zaburzają prawidłowy przebieg snu (wydłużają pierwszą fazę snu, a skracają fazę snu głębokiego). Dlatego ich stosowanie powinno trwać możliwie najkrócej. Pożądanym środkiem terapeutycznym są substancje, które ułatwia zasypianie, poprawiają jakość snu, ale nie zaburzają jego przebiegu. Jak wskazuje analiza wpływu CBD na przebieg poszczególnych faz snu, kannabidiol nawet w wysokiej dawce nie zaburza ich przebiegu. Natomiast publikacje nad bezpieczeństwem tej substancji podkreślają niską tendencję CBD do uzależnień.

Rekomendacje dotyczące stosowania CBD dla poprawy jakości snu

Na poprawę jakości snu, podobnie jak w każdym innym przypadku, warto szukać produktów CBD, które zawierają w sobie pełne spektrum kannabinoidów i pozostałych związków. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie olejków braod lub full spectrum. W trudniejszych przypadkach warto szukać olejków, których głównym składnikiem jest CBN np. dodatkiem melatoniny. Zaburzenia snu są bardzo częstym problemem zdrowotnym osób dorosłych. Jeśli się z nimi zmagasz, w pierwszej kolejności udaj się do specjalisty. Spróbujcie znaleźć przyczynę oraz ustalcie formę terapii, dostosowaną do Ciebie. Gdy jednak klasyczne metody nie przynoszą rezultatów lub efekty terapii przychodzą powoli, olejki CBD mogą okazać się pomocnym wsparciem. Jest wiele publikacji potwierdzających korzystne działanie kannabidiolu na sen, więc warto zapytać lekarza, o możliwość włączenia olejków CBD do terapii.

FAQ

Czy olejki CBD na poprawę snu można stosować bez konsultacji z lekarzem?

To zależy od Twojego stanu zdrowia oraz przyjmowanych leków. Jeśli nie chorujesz przewlekle, nie przyjmujesz leków farmakologicznych i chcesz zadbać o lepszy sen, bez obaw możesz sięgnąć po olejki konopne. Na rynku dostępne są suplementy diety z CBD i/lub CBN, które stanowią bezpieczne uzupełnienie codziennej diety w fitokannabinoidy oraz zadbają o Twój dobrostan. Jeśli chorujesz przewlekle i jesteś pod opieką lekarza, zawsze powinieneś poinformować go o suplementach lub substancjach, które zamierzasz przyjmować. Dlatego zanim zaczniesz stosować olejki CBD, skonsultuj się z lekarzem, by omówić ewentualne ryzyko.

Czy CBD można łączyć z lekami nasennymi?

CBD jak większość leków farmakologicznych jest metabolizowane przy użyciu tych samych enzymów wątrobowych i stosowane jednocześnie, mogą wchodzić w interakcję. Nakładanie się na siebie poszczególnych substancji, może spowodować np. nasilenie działania leków nasennych. Jeśli stosujesz leki, przed zastosowaniem olejku CBD porozmawiaj z lekarzem o możliwych interakcjach.

Kiedy stosować CBD na poprawę snu, a kiedy lepiej sprawdzi się CBN z melatoniną?

Tak naprawdę zależy to od Twoich indywidualnych warunków. CBD jest jednym z najlepiej poznanych kannabinoidów i dlatego, że wiemy więcej na temat możliwości jego działania, polecamy go w pierwszej kolejności. Jeśli mimo zwiększania ilości kropli przez dłuższy czas, nie zauważysz żadnego pozytywnego wpływu na poprawę snu, warto spróbować olejku CBN z melatoniną.

Czy można ograniczyć możliwość wystąpienia skutków ubocznych?

Tak. Po pierwsze wybieraj wyłącznie produkty ze sprawdzonego i zaufanego źródła. Po drugie stosuj produkty CBD w myśl zasady: Start Slow Go Slow. Zaczynaj od najmniejszej ilości produktu o niskiej zawartości CBD i zwiększaj porcję co kilka dni, obserwując swoje samopoczucie. Ograniczysz ryzyko pojawienia się skutków ubocznych, które mogą wynikać z za dużej ilości CBD, zastosowanej jednorazowo.

Co zrobić, jeśli po zastosowaniu CBD pojawią się skutki uboczne?

W pierwszej kolejności odstaw produkt, który wywołał reakcję niepożądaną i skontaktuj się z lekarzem lub specjalistą. Zastanówcie się wspólnie, co mogło być przyczyną. Być może po konsultacji znajdziecie rozwiązanie, które pozwoli ograniczyć ryzyko ponownego wystąpienia skutków ubocznych.

Czy wszystkie produkty CBD są bezpieczne?

Bezpieczne produkty CBD to takie, które są naturalne, pochodzą ze sprawdzonych źródeł, są kontrolowane na każdym etapie produkcji i posiadają niezbędne analizy jakości. Jeśli masz wątpliwości co do jakości danego produktu, skontaktuj się z producentem lub sprzedawcą i zapytaj o pochodzenie konopi, sposób produkcji i aktualne sprawozdania z badań.



Literatura: M.M. Ohayon, Epidemiology of insomnia: what we know and what we still need to learn, Sleep Medicine Reviews 6/2, 2002 I. M. Linares, A. W. Zuardi i in, Cannabidiol presents an inverted U-shaped dose-response curve in a simulated public speaking test, Brazilian Journal of Psychiatry 41/1, 2019 Shannon i in., Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series, The Permanente Journal 23/1, 2019 S. Bonaccorso, Cannabidiol (CBD) use in psychiatric disorders: A systematic review, NeuroToxicology 74, 2019, M. H. Chagas i in., Effects of acute systemic administration of cannabidiol on sleep-wake cycle in rats. Journal of Psychopharmacology 27/3, 2013 A. Carlini, J. M. Cuhna, Hypnotic and antiepileptic effects of cannabidiol, The Journal Of Clinical Pharmacology 21/8-9, 1981 W. Zuardi, F. S. Guimarães, A. C. Moreira, Effect of cannabidiol on plasma prolactin, growth hormone and cortisol in human volunteers, Brazilian Journal of Medical and Biological Research 26/2, 1993 Heitzman, Postępowanie w przypadku bezsenności i zaburzeń snu, Lekarz POZ 3/2021, 205-215 www.aptekarz.pl/farmakoterapia-snu-grupy-leków-stosowane-w-bezsenności
5/5 - (1)